ua | ru | en

Попередні підсумки 2015/2016 маркетингового року для олійно-жирової галузі

Маркетинговий рік олійно-жирової галузі 2015/2016 наближається до свого завершення. Він ознаменувався стабільно високим рівнем виробництва соняшникової олії, який спостерігався із самого початку сезону і триває досі. Стимулом для роботи вітчизняних підприємств був значний попит та вигідні ціни на кінцевий продукт, зокрема на зовнішньому ринку.

За останніми даними, сукупний обсяг виготовленої соняшникової олії за період із вересня минулого року і до сьогодні дорівнює 4020,8 тис. тонн, із яких 80% - це продукція середніх та великих підприємств. Цьогорічні досягнення поступаються лише рекордному показнику 2013/2014 маркетингового року. Тоді в Україні було виготовлено 4200,8 тис. тонн соняшникової олії лише великими  та середніми виробниками.

На відміну від виробництва, в експорті соняшникової олії у цьому році очікується новий рекорд. Із вересня по червень було реалізовано за кордон 3867 тис. тонн продукції, що є найкращим результатом для України у порівнянні з усіма попередніми сезонами.

Прогнози на наступний маркетинговий рік

Уже у вересні в олійно-жировій галузі стартуватиме новий сезон – підприємства почнуть переробляти насіння нового врожаю. Як стверджують експерти, у 2016/2017 маркетинговому році прогнозується рекордний урожай соняшника на рівні 12,5 млн тонн. Це дає підстави очікувати, що вперше за довгий час переробна промисловість отримає достатню кількість сировини для забезпечення своїх потужностей. Однак, до зниження вартості соняшникового насіння це найімовірніше не призведе. В сучасному АПК поступово з’являються нові переробні підприємства, попит на сировинний матеріал зростає, а тому аграрії не продаватимуть свій врожай за низькими цінами. 

Сьогодні українські сільгоспвиробники уже готуються до старту збиральної кампанії. Проте більшість із них не поспішають збувати залишки соняшникового насіння. Очевидно, що причиною цьому є очікування більш привабливих цін, а також невпевненість у стабільності гривні. Тобто активізувати пропозицію соняшникового насіння на ринку може лише зростання його вартості.

Фактори впливу на олійно-жирову галузь у 2016/2017 маркетинговому році

Провідні фахівці галузі зазначають, що в Україні вартість соєвої та соняшникової олії практично не впливають одна на одну. Натомість за кордоном співвідношення між цими двома продуктами зумовлює перерозподіл цін на ринку. Останнім часом у світі спостерігається зростання обсягів виробництва сої. Це дає підстави очікувати зниження вартості соняшникової олії на світовому ринку і, як наслідок, в Україні.

Не додають оптимізму щодо перебігу майбутнього сезону олійно-жирової галузі нові податкові правила. Відміна спецрежиму ПДВ буде змушувати аграріїв шукати шляхи заповнення прогалин в оборотному капіталі. Аналітики прогнозують, що такі зміни можуть призвести до переходу аграріїв у «тінь». Є ризик того, що сільгоспвиробники приховуватимуть частину отриманого врожаю у звітності, аби потім мати змогу продати її за готівку, уникнувши сплати ПДВ. 

Наступний маркетинговий сезон може видатися для представників олійно-жирової галузі не менш складним, ніж нинішній. Однак якщо переробники застосують ефективну стратегію управління фінансовими та сировинними ресурсами, скористаються рекордним урожаєм соняшника та налагодять співпрацю з аграріями, то зможуть досягти хороших економічних результатів.  

Соняшникова олія українського виробництва у світі користується великим попитом. Підтвердженням цьому є активна діяльність компанії «SENDA» у сфері експорту даної продукції. Купити соняшникову олію власного виробництва нашої фірми мають змогу і вітчизняні, і закордонні  споживачі.

26.07.2016